Imago van vlees zit in de lift

Het imago van vlees herstelt zich langzaam. Dat blijkt uit de Vion Consumer Monitor van 2023, uitgevoerd onder Duitse consumenten. Vlees stijgt opnieuw in zijn perceptie als onmisbaar voedingsmiddel – vooral in de leeftijdscategorie tot 34 jaar. 61% van de ondervraagden is het eens met de stelling dat vlees een onmisbaar onderdeel in een gezond…

Lees meer

‘Als het supers echt om de gezondheid van de klanten gaat, zouden ze ook de voordelen van vlees onderstrepen’

Supermarkt Lidl legt vleesvervanger naast vlees in het koelschap en hoopt zo de klantenkeuze voor plantaardige producten te stimuleren. Want vegetarisch is beter voor milieu en gezondheid dan vlees, redeneert Lidl. Dat is slechts halve voorlichting, klinkt het uit de vleessector. Dit opiniestuk van Linda Verriet (voorzitter Producenten Organisatie Varkenshouderij), Laurens Hoedemaker (voorzitter Centrale Organisatie…

Lees meer

Terug naar school – Voor begrip en draagvlak is permanente aandacht voor onderwijs een must

DEN HAAG – Het houden, vervoeren, verzamelen en exporteren van vee is meer dan alleen werk voor duizenden ondernemers in de veehouderij. Sterker: boeren en veehandelaren rekenen de uren die ze in hun bedrijf steken niet door in het bedrijfsresultaat. Zouden ze dit wel doen dan laten alle veehouderij gerelateerde bedrijven een negatief bedrijfsresultaat zien.…

Lees meer

‘Ons voedselsysteem is en blijft per definitie een internationaal systeem’

WAGENINGEN – Elkaar respecteren begint met naar elkaar te luisteren. Voor RESPECTvee in beweging gaat Helma Lodders, voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, het gesprek aan met mensen uit branches die raakvlakken hebben met de veelogistieke sector. Hoe kijken zij aan tegen thema’s als dierenwelzijn, klimaatverandering en de eiwittransitie? In deze eerste aflevering spreekt Helma met Gert…

Lees meer

Kalveren in de media deel 2: over ‘overbodige’ stierkalveren

Nederland telt bijna vijftienduizend melkveebedrijven met in totaal 1,57 miljoen melkkoeien. Jaarlijks worden op deze bedrijven 1,6 miljoen kalveren geboren. De helft daarvan, zo’n 800.000, zijn stierkalfjes. Deze mannelijke dieren zijn voor de melkveehouderij ‘overbodig’, ze kunnen immers geen melk geven. Het KRO-NCRV-programma Keuringsdienst van Waarde onderzocht wat er met deze kalveren gebeurt. De presentatoren…

Lees meer

Nieuwe borden moeten mensen aansporen verspreiding Afrikaanse varkenspest te voorkomen

Op verschillende parkeerplaatsen langs Nederlandse autosnelwegen worden nieuwe waarschuwingsborden geplaatst om verspreiding van de Afrikaanse varkenspest (AVP) tegen te gaan. Deze borden vervangen de oude borden en geven nog duidelijker de boodschap weer dat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs hun afval en etensresten niet zomaar moeten achterlaten. Met het bord worden mensen opgeroepen hun afval altijd in…

Lees meer

Kalveren in de media deel 1: over het scheiden van koe en kalf

Van de 15.000 melkveehouderijen in Nederland leveren er ongeveer 45 hun melk aan het merk Kalverliefde. De kalveren die op deze boerderijen worden geboren, blijven circa drie maanden bij de moederkoe, terwijl op andere bedrijven kalf en koe direct na de geboorte gescheiden worden. Het KRO-NCRV-programma Keuringsdienst van Waarde ging op onderzoek uit. “Ik heb…

Lees meer

Verplicht cameratoezicht? Veeverzamelcentra vrezen voor privacy en veiligheid

Bij grote slachterijen is cameratoezicht al enige tijd gebruikelijk. Er ligt een wetsvoorstel om dit toezicht bij verzamelcentra voor levend vee verplicht te stellen. Daar lijkt weinig op aan te merken: de omgang met dieren wordt vastgelegd, bedrijven hebben niets te verbergen en beelden en geluid worden professioneel verzameld en opgeslagen. In werkelijkheid ligt het…

Lees meer