‘We staan ervoor dat alle dieren netjes en zorgvuldig worden vervoerd’

Gepubliceerd op: 9 november 2023

Groot Zevert 01-C

Respectvol omgaan met dieren staat bij transportbedrijf Groot Zevert Livestock hoog in het vaandel. “Daarmee proberen we continu voorop te lopen”, vertelt Sander van der Klocht, vervoersmanager bij het Achterhoekse bedrijf. “We vinden het belangrijk dat alle dieren netjes, rustig en zo aangenaam mogelijk op de plaats van bestemming aankomen. We staan ervoor dat dat zorgvuldig gebeurt.”

Sander van der Klocht werkt bij Groot Zevert sinds het bedrijf in 2019 werd overgenomen door Dijk en Schuttert. “Ik ben vanuit Dijk meegekomen. Ik werkte eerst als chauffeur, tegenwoordig verzorg ik de planning en alles wat daarbij komt kijken. Groot Zevert zit van oudsher in de veetransport, al vanaf de oprichting in de jaren vijftig”, weet Sander. “Lange tijd werkte het bedrijf voornamelijk regionaal en landelijk, maar nadat in 2020 Kamphof Veetransport uit Heino werd ingelijfd, zette het internationaal ook grote stappen. De diersoorten die we vervoeren bestaan voor vijftig procent uit biggen en varkens, de andere helft is rundvee.”

Nachtwerk

Vee&Logistiek Magazine rijdt op een vroege dinsdagochtend een rit met Twan Knufing, een van de twaalf chauffeurs van Groot Zevert, mee. Twan werkt al ruim vijfentwintig jaar voor de Eibergse transporteur. “Als kleine jongen ging ik al met mijn opa en oom mee in de veehandel”, vertelt hij. “Op mijn dertiende begon ik bij Groot Zevert met het schoonmaken van de vrachtwagens. Zodra het kon, heb ik mijn groot rijbewijs gehaald en werd ik chauffeur. Dit is echt het mooiste werk dat ik kan bedenken. Je werkt met levende dieren, dus geen dag is hetzelfde.”

Sinds half twee deze nacht is Twan op pad met veehandelaar Tom te Boome uit Beltrum. Samen hebben ze bij verschillende melkveebedrijven koeien opgehaald die straks naar het slachthuis worden gebracht. “Ongeveer de helft van deze koeien brengt Twan naar Hutten Beef in Heeten, de andere gaan naar een ander slachthuis”, vertelt Tom. “Ik kies er bewust voor om de dieren naar verschillende slachthuizen te brengen. Zo spreid ik het risico en kan ik per dier de optimale opbrengst eruit halen, zodat ik mijn werkzaamheden kan verwaarden.”

Alle dieren die Tom en Twan zojuist hebben opgehaald, worden in Eibergen eerst gesorteerd. Tom: “Hier bepaal ik welke koeien naar welk slachthuis gaan. Ook sorteren we ze op vitaliteit en grootte, zodat ze in de wagen geen last van elkaar hebben. Door de schuifhekken kunnen ze in de wagen gescheiden van elkaar staan. Nu zit er bijvoorbeeld een erg grote koe tussen, veel groter dan de rest. Die zetten we niet bij een oude koe die niet meer zo sterk is. Die zou zo aan de kant geduwd worden.”

Lucht, licht en stilte

Twan rijdt sinds een jaar op een gloednieuwe vrachtwagen die hij zelf mede heeft samengesteld. Twan: “We hebben om meerdere redenen gekozen voor een dichte wagen. Zo kun je goed het klimaat in de wagen beheersen en je hebt geen last van weersinvloeden van buiten. Daarnaast is een dichte wagen beter schoon te krijgen dan een open wagen. Het reinigen gaat niet per se sneller, maar wel beter.”

In zijn cabine kan Twan zien hoe hoog de temperatuur in de wagen is. “De ideale temperatuur verschilt per diersoort. Voor koeien is dat ongeveer vijftien graden, maximaal twintig, terwijl het voor biggen juist boven de 25 graden moet zijn. De ventilatoren zorgen voor de juiste temperatuur. Die stel ik vooraf in en gaan aan zodra de dieren ingeladen zijn. Wordt het te warm, dan gaan ze automatisch harder blazen.”

Twan zet de ventilatoren pas aan als alle dieren in de wagen staan. “Om de koeien rustig de wagen in te krijgen, is het belangrijk dat het zo stil mogelijk is”, legt hij uit. “Het geluid van ventilatoren kennen koeien niet en daar kunnen ze van schrikken. Dat wil je voorkomen en daarom zet ik ze dus niet te vroeg aan.” Ook met de verlichting houdt hij rekening. “Ik zet de lamp op de klep uit. Die is te fel voor de koeien en dat schrikt ze af. De kleppen hebben een donkere kleur en zijn voorzien van een coating, waardoor ze geen licht weerkaatsen. Die schittering kan verwarrend zijn voor dieren.”

De koeien lopen rustig een voor een Twans wagen in. Twan: “Met slachtrunderen hebben we eigenlijk nooit problemen met inladen. Een duwtje is vaak voldoende als ze even twijfelen. Een veeprikker gebruik ik zelden tot nooit. Hooguit een keer bij een rund dat niet meewerkt. Dan geeft een enkele impuls hem net dat zetje. Dat is de snelste en veiligste manier.”

Omrijden

Voordat de koeien de wagen ingaan, strooit Twan eerst vers zaagsel op de vloer. “Het is fijn voor de koeien om schoon te staan en ze staan door het zaagsel ook wat rustiger. Het is een natuurlijkere ondergrond dan alleen de stroeve vloer.” De waterbakken zijn voor deze rit niet gevuld. “Dat is voor deze korte rit niet nodig, aan drinken hebben de koeien geen behoefte. Ze hebben net in de stal nog kunnen drinken. Voor ritten langer dan acht uur krijgen alle dieren sowieso wel toegang tot water. Voor koeien hebben we drinkbakken, voor kalfjes spenen en voor varkens en biggen drinknippels.”

Zodra alle koeien ingeladen zijn, zet Twan koers richting het Overijsselse Heeten. Hij kiest daarbij niet voor de snelste route. “De kortste weg is via binnenwegen, maar dan moet ik vaak op de rem. Dat is erg onrustig rijden. Daarom neem ik de snelweg. Dat is wel wat om en het duurt wat langer, maar het is prettiger voor mij en voor de dieren.”

Reinigen en ontsmetten

Bij Hutten Beef worden de koeien uitgeladen. Dat gaat als vanzelf. Zodra de klep open is, lopen de beesten op hun gemak het verblijf in. Twan sluit de klep en rijdt door naar de aangrenzende wasstraat. Daar reinigt en ontsmet hij zijn vrachtwagen grondig van binnen en buiten. “Eerst spuit ik de vloer schoon, zodat het grove vuil eruit spoelt. Daarna spuit ik de wagen volledig in met ontsmettingsmiddel, dat ik er vervolgens met de hogedrukspuit afspuit. Ook de buitenkant neem ik mee. Het is heel belangrijk dat het schoonmaken goed en zorgvuldig gebeurt, dus daar maak ik veel tijd voor vrij.”

Als de wagen weer helemaal blinkt, zit deze klus er voor vandaag op. “Straks ga ik een boer helpen met de verhuizing van zijn vee, dus ik ga nog even door. Maar nu is het eerst tijd voor een bak koffie.”