Nederland Vleesland reageert op Haarlems verbod op vleesreclame

Gepubliceerd op: 27 september 2022

Geen-hamburger

Met een prikkelende abri-actie in Haarlem reageert Nederland Vleesland op het aanstaande verbod op vleesreclames in de Noord-Hollandse stad. Op de posters van Nederland Vleesland wordt een broodje hamburger getoond waarvan de burger verstopt is achter een zwart balkje. ‘Dit is geen vleesreclame’ staat erboven.

Vlees hoort bij Nederland, schrijft Nederland Vleesland in een toelichting op de site. ‘Vlees is voor alle leeftijden een belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen en past uitstekend in een gezond en gevarieerd eet- en leefpatroon. Vlees heeft dan ook een belangrijke, traditionele plek in onze eetcultuur.’

Het aanstaande verbod op vleesreclames is Nederland Vleesland een doorn in het oog. Veel Nederlanders (94%) genieten regelmatig van een stukje vlees. Anderen kiezen ervoor dierlijke producten te mijden en eten vegetarisch of veganistisch. Het zijn persoonlijke keuzes, die ieder voor zich maakt. Die vrijheid lijkt gevaar te lopen met het aanstaande reclameverbod in Haarlem.

Bushokjes, zuilen en schermen

Het verbod is een gevolg van een motie van GroenLinks, die eind 2021 al werd aangenomen in de gemeenteraad. Waar Amsterdam, Leiden en Den Haag al eerder besloten om reclames voor vliegreizen, benzineauto’s en de fossiele industrie te weren, stelde GroenLinks-raadslid Klazes in de motie voor hier ook vleesreclames aan toe te voegen.

Haarlem heeft met verschillende reclame-exploitanten van bushokjes, zuilen en schermen in de openbare ruimte afgesproken dat wanneer hun huidige contracten aflopen, reclames voor producten uit de bio-industrie niet langer zullen worden toegestaan. Het gaat hierbij om 2024, 2025 en 2031.

Welke reclames precies niet meer te zien zijn, blijft daarmee nog onduidelijk. Over een jaar wordt de motie in nieuwe contracten met reclame-exploitanten verwerkt.

Reclameverbod is ongepast

Nederland Vleesland: ‘De Nederlandse vleessector is terughoudend in het voeren van promotie of het maken van reclame: daar gaat het ons niet om: goede wijn behoeft geen krans … Maar vanuit Nederland Vleesland willen wij wel het eigen verhaal over de hoge voedingswaarde en de relatief lage milieudruk onder de aandacht brengen. Het publiek verdient een genuanceerder beeld dan wat zo vaak voorgeschoteld wordt door minderheden van verklaarde tegenstanders. Vleesconsumenten willen hun eigen weging en bewuste keuzes blijven maken. Een reclameverbod past daar gewoon niet bij.’

Bronnen: Nederland Vleesland, NOS