Iedereen moet met de sticker rond gaan rijden
Gepubliceerd op: 22 augustus 2022
Door Berend Fokkens | Sectorvoorzitter kalverhandel
De agrarische sector moet meer naar buiten treden. Mijn zus zit in de financiële wereld. Zij heeft zich verdiept in de stikstofcrisis. Zij vroeg mij: ‘Waarom stappen jullie niet meer naar buiten met de feiten?” Zij dacht bijvoorbeeld dat er alleen maar meer vee was gekomen, terwijl dat niet zo is. Dit is een voorbeeld van een feit, waar we mee verder moeten. Daar draait ook de Respect-campagne om.
We zijn een conservatief clubje, maar dat kan niet meer. De leden moeten actiever worden. Buiten de sector is er vaak een negatief beeld van veehandel en veetransport. We moeten laten zien wat we doen, hoe we dat doen en dat we respectvol met dieren omgaan. Het is nu nog klein, maar het moet gaan groeien. Iedereen moet met zo’n sticker rond gaan rijden. Herhalen, dat is wat ik heb meegekregen van sprekers die het afgelopen jaar aanwezig waren op de ALV en het congres, zoals Klaas Dijkstra en Caroline van der Plas. En feiten, feiten, feiten delen!
Mijn vrouw en ik hebben besloten de T-shirts van de campagne elke keer te gaan dragen als we een georganiseerde wandeltocht gaan lopen. Hopelijk gaan mensen vragen waar het voor staat en leidt dat tot meer gesprekken. En hopelijk gaan ze eens kijken op de website of een van de andere Respect-kanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Dat leidt weer tot meer kennis en begrip.
Het is ook een stukje trots dat we met deze campagne uitstralen. Tonen dat we er zijn. We moeten niet bang zijn van onze eigen handel. Ik weet dat het lastig is te communiceren met een ander die er anders over denkt en er weinig van afweet. Ik stel zelf altijd wedervragen. Dan moeten zij antwoorden, daar kan ik dan weer op reageren. Dus ik vraag: ‘ Hoe komt u daarbij?’ of ‘Waar baseert u dat op?’ Bovendien geeft dat me weer wat meer tijd om over mijn eigen antwoord na te denken. Ook op Twitter reageer ik vaak met een vraag. Ik volg daar eigenlijk vooral mensen die anders denken over de veehouderij dan wij. Ik vind dit interessant, en tegelijk ook verbazingwekkend, en op deze manier kun je daar weer op anticiperen.
Ik vind dat jonge handelaren meer aan de slag moeten met sociale media. De wereld is communicatie. Als jonge collecterende handelaar moet je je toch een beetje profileren en onderscheiden. Anders word je weggezet. Daar hoort ook communicatie bij. Als je naar buiten treedt kun je nog zeggen ‘Ik ben er nog’. Anders ben je straks alleen nog transporteur. Laat zien dat je het goed doet. Dat zien die jonge boeren ook, want die zitten ook allemaal op sociale media, merk ik wel. Onderstaande foto is gemaakt tijdens de demonstratie in Stroe, vervolgens word ik een dag later geconfronteerd met deze foto door een jonge klant, de foto kwam hij tegen op Facebook.
De kalversector gaat misschien straks op de kop. Als de stikstofplannen doorgaan, de reductie in de Gelderse Vallei, dat gaat veel impact hebben. En dan ook nog de discussie over kalf bij de koe, of kalveren in ieder geval langer op het melkveebedrijf houden. Dan voorzie ik dat de integraties de boeren meer aan zich gaan proberen te binden. Ze zullen dan gelijkwaardige kalveren willen die gewend zijn aan hetzelfde voer. Dan is het van belang dat je als (jonge) handelaar zichtbaar bent en de boer weet waar je je in onderscheidt. Je laten zien op sociale media kan daarbij helpen. Dus, neem die handschoen op!