Aardappelvervangers

Gepubliceerd op: 11 maart 2022

Vleesvervangers

Door Helma Lodders | Voorzitter Vee&Logistiek Nederland

‘Wie regelmatig sterk bewerkte vleesvervangers eet, loopt een hoger risico op overgewicht of obesitas’, zo stond onlangs in het AD*. De opmerking kwam van een diëtiste, die de vinger op meer zere plekken legde: ‘die benaming ‘vleesvervanger’ is vaak fout’. En: ‘Het zijn veeleer aardappel- of pastavervangers dan een waardig alternatief voor vlees of vis.’ Want veel niet-vleesburgers bevatten maar weinig eiwitten. En vooral veel koolhydraten en vetten.

Puur vlees

De wildgroei aan diervrije, maar wel vet- en koolhydraatrijke producten baart internationale voedingswetenschappers en gezondheidsorganisaties zorgen, aldus het artikel in AD. Volgens de Britse diëtistenbond lopen omnivoren met een uitgebalanceerd dieet minder risico op overgewicht of obesitas. Niet alleen levert dierlijk eiwit als enige voedingsgroep een voor de mens gemakkelijk opneembare vorm van ijzer (heemijzer) en meer goeds, vlees bevat relatief ook veel meer eiwitten/proteïnen dan plantaardige bronnen. Je hoeft er dus minder van te eten. Proteïnen leveren bouwstoffen voor spieren en cellen en geven een verzadigd gevoel. Dat voorkomt ook nog eens de behoefte veel te snacken!

Een ander punt dat wordt aangehaald: hoe meer de ingrediënten van een voedingsproduct bewerkt worden, hoe meer vitaminen en vezels er verloren gaan. Dat heb je niet met een goed stuk vlees. Een goed stuk vlees is puur.

Waarde van vlees

De kennis over de waarde van vlees als voedingsbron voor de mens is niet nieuw of van nu. Helaas is hij de laatste decennia wel overschreeuwd door voorstanders van een vleesloos dieet. En dikwijls in diskrediet geprobeerd te brengen met wetenschappelijk onderzoek naar de negatieve aspecten ervan. Het is fijn nu toch te mogen constateren dat ondanks jaren van tegenwind de kennis over de voedingswaarde van vlees – en het gezonde verstand – niet verloren gegaan is. Vlees is een substantieel onderdeel van een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon en maakt uit zichzelf reclame, bij monde van mensen die er verstand van hebben.

Reclame voor de sector

Ik vind het goed en mooi om te zien dat veel van onze leden ook zelf met heel mooie producten steeds meer inspelen op lokale en regionale afzet. Ik zie acties van leden op social media om hun product via die route eveneens onder de aandacht te brengen. Ook dat is goede reclame voor een sector! Het kweekt goodwill in de omgeving en draagt bij aan een realistisch beeld van het ondernemerschap in de vee- en vleessector. Als je goed bent in wat je doet, kun je dat rustig laten zien. Dat is wat we vanuit Vee&Logistiek Nederland willen ondersteunen met meer activiteiten op het gebied van positieve communicatie. Het is belangrijk ook de goede kanten van onze sector te laten zien.

Topfit topvee

De veelogistieke sector investeert jaar na jaar in kwaliteit, diergezondheid en dierwelzijn verbeterende innovaties. In Nederland, voor Nederland, maar ook voor de wereld om ons heen. Nederlandse exporteurs brengen ons gewilde fokvee naar landen waar keihard gewerkt wordt aan de voedselvoorziening, voor nu en voor de toekomst.

Gezonde veestapels opbouwen in landen waar de melkveesector in ontwikkeling is, lukt niet zonder onze sterke dieren. Dus dat exporteurs en transporteurs er echt alles aan doen om te zorgen dat ons topvee ook topfit aankomt, mag duidelijk zijn. En wat we goed doen, zullen we goed blijven vertellen!

*Bron: 15-02-2022 – Vleesvervangers lang niet altijd gezond: ‘Vaak meer een aardappelvervanger’ op www.ad.nl.