Imago van vlees zit in de lift
Gepubliceerd op: 21 augustus 2023
Het imago van vlees herstelt zich langzaam. Dat blijkt uit de Vion Consumer Monitor van 2023, uitgevoerd onder Duitse consumenten. Vlees stijgt opnieuw in zijn perceptie als onmisbaar voedingsmiddel – vooral in de leeftijdscategorie tot 34 jaar. 61% van de ondervraagden is het eens met de stelling dat vlees een onmisbaar onderdeel in een gezond voedingspatroon is. Dit is de eerste stijging sinds 2019.
In het representatieve consumentenonderzoek van Vion Food Group in Duitsland, uitgevoerd door GfK, is 61% van de respondenten het eens met de stelling ‘Vlees is een onmisbaar onderdeel in een gezond voedingspatroon’. Deze score is 4% hoger dan in het gespecialiseerd inflatieonderzoek in het najaar van 2022 en is de eerste stijging sinds 2019 (63%).
Een blik op de sociodemografische gegevens laat zien dat met name jonge gezinnen/koppels zonder kinderen en jonge gezinnen met kleine kinderen meer instemmen met deze stelling ten opzichte van 2022. Daarnaast ziet bijna de helft van de jongeren een meerwaarde in het eten van vlees: 46% van de jongeren onder de 34 jaar is het eens met de stelling ‘Vlees is gezond’. In de laatste reguliere enquête was dit 38,2%. Gemiddeld steunt 53% van de respondenten deze stelling (2022: 51,3%). De reputatie van dierlijk voedsel heeft een positieve wending gekregen.
Lees het hele bericht op de site van Vion Food Group.